24-urenloop in teken van strijd tegen onverantwoord drinken

De 24-urenloop van LOKO Sport en de strijd tegen alcoholmisbruik bundelen de krachten. Het startschot van het populaire sportevenement voor studenten was meteen ook de aftrap voor de campagne die verantwoord drinken in de kijker zet.

Dinsdagavond om 20 uur werd aan het Universitair Sportcentrum van de KU Leuven het startschot gegeven van de 24 urenloop, georganiseerd door LOKO Sport. Ook schepen van Studentenzaken Bieke Verlinden (sp.a) tekende present want het startschot voor hét loopevent van het academiejaar was meteen ook de aftrap voor de Oktobercampagne. Die staat helemaal in het teken van verantwoord drinken in het Leuvense studentenleven.

"In samenwerking met Lazarus -het 'smart drinking' project van stad Leuven, KU Leuven, UZ Leuven en AB InBev- ging LOKO Sport een samenwerkingsverband aan met drankenproducent Diageo. Specifiek voor de studenten werd een campagne ontwikkelde onder de noemer 'Stay Yourself'", aldus Tom Van den Acker, coördinator '18-'19 van LOKO Sport. "De Leuvense politie heeft handenvol werk door overmatig alcoholgebruik bij de Leuvense studenten. Daarom willen we graag extra aandacht besteden aan dit thema. We willen onze medestudenten ervan bewust maken dat een avondje stappen ook tof is zonder overmatig alcoholgebruik. We willen hen ook oproepen om elkaar wat beter in het oog te houden en ervoor te zorgen dat iedereen na een avond uit terug veilig op zijn of haar kot raakt."

"Met dit Leuvense Smart Drinking project willen we tegen eind 2020 onverantwoorde alcoholconsumptie in de stad Leuven met 10 procent doen dalen", zegt schepen van Studentenzaken Bieke Verlinden (sp.a). "Het is belangrijk dat producenten en verdelers van alcoholische dranken zich achter een boodschap van verantwoord drinken scharen. Toestanden zoals kotfeestjes die worden gesponsord door een merk van sterke drank kunnen echt niet."

Booze Booze

"We gaan preventief nog een tand moeten bijsteken en bij herhaaldelijke problemen met dergelijke feestjes zullen we moeten optreden, met preventieve nazorg maar als het moet ook met andere middelen. Alle spelers in deze problematiek, en dus ook de studenten, moeten elkaar versterken om onverantwoord drinken te voorkomen. De 360-graden aanpak is de sleutel en initiatieven zoals Booze Booze zijn geen goede zaak. Alcohol leveren op studentenkoten draagt bij tot het probleem en is zeker geen oplossing", besluit schepen Verlinden.

De initiatiefnemers van Booze Booze publiceerden ondertussen een boodschap op hun Facebookpagina. "De schepen van Studentenzaken gaat niet akkoord met ons initiatief. Wij kunnen onze klanten alvast garanderen dat we met alles in orde zijn."

 

Het Laatste Nieuws/Leuven-Brabant, 25 oktober 2018, BMK